Vizsgálatok

Vizsgálatok típusai

GMP – diagnosztika

Iskolaérettségi vizsgálat: DIFER

Gyógypedagógiai felmérés

Pszichopedagógiai felmérés

GMP - diagnosztika

A GMP a  beszédészlelés és beszédmegértés diagnosztikája és terápiája óvodás – és kisiskoláskorban.

Előfordul, hogy a beszédprodukció és beszédmegértés nem azonos ütemben fejlődik (óvodás korban nem találtak korrelációt) az utóbbit nehéz detektálni, mert nem olyan feltűnő és a gyerekek sok kompenzációs stratégiát alkalmaznak.

A standardizált diagnosztikai eljárással jól megállapítható, hogy a magyar gyermek anyanyelv-elsajátítási folyamata a beszédészlelés/megértés szempontjából életkorának megfelelően működik, ép fejlődésű, elmaradott, illetve zavart-e.  

A GMP diagnosztika célja a beszédpercepciós elmaradás, vagy zavar helyének, típusának és mértékének felderítése. Életkor: 3-13 éves korra van standardizált módszer a diagnosztizálásra és a fejlesztésre.

Mit vizsgálunk a GMP-diagnosztikával?

A vizsgálat menete:

GMP-2: Mondatazonosítás zajban – akusztikai észlelés mérése, feladat = ismétlés

GMP-3: Szóazonosítás zajban – akusztikai-fonetikai szint + lexikális hozzáférés. Feladat = ismétlés

GMP-4: Szűrt mondatok azonosítása – leszűkített frekvenciatartomány (mintha telefonból hallanánk), fonetikai szint vizsgálata, feladat = ismétlés

GMP-5: Gyorsított mondatok – fonológiai észlelés vizsgálata, kb. 25%-os gyorsítás. Feladat = ismétlés

GMP-6: Természetes mondatok azonosítása

GMP-7: A vizuális észlelés vizsgálata

GMP-8: A rövid idejű verbális memória vizsgálata

GMP-9: A rövid idejű vizuális memória vizsgálata

GMP-10: A szeriális észlelés vizsgálata – 10 értelmetlen hangsor (logatom) ismétlése egyszeri hallás után (hasonlít idegen szó tanulásához!)

GMP-11: Szókincsaktivizálás – nem a szókincs, hanem hogy milyen gyorsan fér hozzá a szóhoz! 

GMP-12: A szövegértés vizsgálata – rövid szöveg felolvasása, melyet 10, szóban feltett kérdés követ. 

GMP-13: A kézdominancia vizsgálata

GMP-14: A beszédritmus észlelésének vizsgálata

GMP-15: A centrális (szintetizálási) működés vizsgálata

GMP-16: A mondatértés vizsgálata – két kép közül ki kell választani azt, ami a mondat értelméhez illik.

GMP-17: A beszédhang-differenciálás vizsgálata

GMP-18: A transzformális észlelés vizsgálata

Személyes, élő konzultáció: 10.000 Ft

Egy alkalom időtartama 50 perc.

A GMP – diagnosztika a relatív rövidsége ellenére a teljes beszédpercepciós folyamatot vizsgálja mindazon részfolyamatokkal együtt, amelyek az anyanyelv hangzó és írott formájának elsajátításához szükséges.

Iskolaérettségi vizsgálat: DIFER

Diagnosztikus fejlődésvizsgáló és kritériumorientált fejlesztő rendszer 4–8 évesek számára.

A programcsomag kidolgozásának célja az volt, hogy olyan eszköz jöjjön létre, amely segíti az óvodai és iskolai készségfejlesztő munkát. A DIFER-ben szereplő tesztek diagnosztikus képet nyújtanak a készségek fejlettségéről, lefedik annak minden összetevőjét. A készségek fejlettségének diagnosztikus térképe megmutatja, hogy mely összetevőket sajátította már el a gyerek, és milyen fejlesztési teendők vannak még hátra. Egy-egy teszt sikeres megoldása az adott készség optimális begyakorlottságát, elsajátítását jelzi, amit a teszten elért 100 százalékponthoz közeli eredmény mutat. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a készség optimális fejlettségéhez, mint kritériumhoz viszonyítva adja meg a gyerekek fejlettségét. A DIFER hét elemi alapkészség fejlesztését segíti. Mindegyikük a személyiségfejlődés, az iskolai tanulás szempontjából kritikus jelentőségű előfeltételnek tekinthető.

A DIFER hét elemi alapkészség fejlesztését segíti

Ezek a következők:

– Az íráskészség elsajátításának előfeltétele, kritikus elemi készsége az úgynevezett írásmozgás-koordináció.

– Az olvasás- és írástanulás megkezdéséhez elengedhetetlen a beszédhanghallás.

– A nyelvileg közölt információk vételének egyik meghatározó tényezője a relációszókincs fejlettsége.

– A matematikatanulásé az elemi számolási készség fejlettsége.

– A tudásszerzés, a tanulás, gondolkodás kritikus feltétele többek között a tapasztalati következtetésnek és

– A tapasztalati összefüggés megértésének a fejlettsége.

– Az eredményes iskolai beilleszkedés, tanulás további döntő kritériuma a társas kapcsolatok kezelésének fejlettsége (kortársakkal, felnőttekkel), az ún. szocialitás

Személyes, élő konzultáció: 10.000 Ft

Egy alkalom időtartama 50 – 60 perc.

A tesztek felvétele egyéni vizsgálat keretében történik. A készségek fejlettségének diagnosztikus feltérképezése kb. 45-50 percet vesz igénybe. Ezt követi egy diagnózis elkészítése az eredmények tükrében, majd az egyéni fejlesztési javaslat összeállítása és a folyamatos fejlesztés megkezdése. Minden esetben – bizonyos idejű -4-6-8 hónapi fejlesztés után – megtörténik a kontrollmérés. A kontrollmérés és a bemeneti mérés eredményeinek összehasonlító elemzése során megállapítom a vizsgált/fejlesztett készségek fejlődésének mértékét és írásban rögzítem az eredményeket. Tapasztalataim azt mutatják, hogy a szülők jelentős részét érdekli a mérések eredménye, és támogatja, hasznosnak ítéli a méréseket és a fejlesztőmunkát. 

Személyes, élő konzultáció: 10.000 Ft

Egy alkalom időtartama 60 perc.

A gyógypedagógiai és pszichopedagógiai felmérések is élőben zajlanak. Különböző módszerekkel, és eszközökkel dolgozom, általában egyéni attitűdök alapján. 

Scroll to Top