Fejlesztés

Szakmai tanácsadás
Tanácsadásaim alkalmával bármilyen, gyermekük állapotát, fejlődését, fejlettségét érintő problémát megoszthatnak velem nyugodt, bizalmas légkörben. Célom elsősorban az iránymutatás. A segítő kapcsolat a segítő (pszichológus, pszichoterapeuta, szociális munkás, gyógypedagógus, a segítő hivatásra képzett pedagógus, lelkész, orvos, védőnő stb.) és a segítséget kérő (kliens, ügyfél, diák, szülő stb.) között jön létre. A segítő kapcsolat alapvetően a bizalomra épül, ami azt jelenti, hogy elsődlegesen a szakembernek a bizalom kialakulásának lehetőségét kell megteremtenie. Amire szükség van, az a kliens megértése, gondolatainak és érzelmeinek empátián alapuló szavakba öntése és visszatükrözés.
A segítő kapcsolat egyik megvalósulási formája a tanácsadás/konzultáció. A tanácsadás interaktív tanulási folyamat, amely az egymással szerződő tanácsadó(k) és kliens(ek) között jött létre, legyenek azok egyének, családok, csoportok vagy intézmények, és amely a szociális, kulturális, gazdasági és/vagy érzelmi kérdésekben holisztikus megközelítést alkalmaz.
A konzultáció azonban jóval több információk nyújtásánál. A konzultáció egy mentálhigiénés tevékenység, ami strukturált beszélgetéssorozat révén, meghatározott módszereket alkalmazva feltár, fejleszt, tanít, támaszt nyújt.
A tanácsadás és konzultáció fogalmi megkülönböztetése alapján a gyógypedagógia területén is érdemes markánsabban megkülönböztetni a gyógypedagógiai tanácsadást és a gyógypedagógiai konzultációt. A gyógypedagógia területén tanácsadáskeretén belül sor kerülhet információnyújtásra, a megfelelő támogatáshoz való hozzájutás kidolgozására.
A gyógypedagógus a tanácsadás és konzultáció során a fogyatékos személyeknek, családtagjaiknak nyújt segítséget az egyéni és családi életútnak, az igényeknek megfelelő területen, témában. A célzott beszélgetésjelen lehet a gyermek korai fejlesztése, a felmerülő nevelési nehézségek, az iskola-vagy pályaválasztás, vagy akár a párválasztás nehézségeinek megbeszélése kapcsán. Mindez a tipikusan fejlődő személyek segítéséhez képest még több és körültekintőbb támogatást igénylő feladat.

Egy alkalom időtartama 50 perc.
Egyeztetés e-mailben:
csmaya84@gmail.com vagy letelem.csmaya@gmail.com
SZAKMAI TANÁCSADÁS: Óvodás és iskolás korú gyermekek otthoni fejlesztése szülők számára tanulási technikák, módszerek problémás viselkedés megelőzése, megoldási lehetőségek, javaslatok, összefüggő tájékoztatás, egyénre szabott tanácsadás szülők, – hozzátartozók, pedagógusok számára kortárssegítők „ segítése”.

Gyógypedagógiai fejlesztés
A gyógypedagógiai fejlesztés olyan komplex terápia, amely a gyermek képességprofiljának erősségeire támaszkodva segíti elő a megkésett területek fejlődését, a képességstruktúra optimalizálását, s ezáltal a tanulási képességek minél jobb kibontakozását. Mindez a gyermekek igényeihez igazodva, játékos formában valósul meg, sérülésspecifikus módszerek és eszközök felhasználásával.
Mint minden tevékenységnél, a grafomotoros képességek irányításának útja is több kisebb vagy nagyobb lépésből áll. A grafomotoros készségek már kisbaba korban fejlődésnek indulnak – ezeket a készségeket használják például akkor is a babák, amikor kezükkel a plüssállatok után nyúlnak, vagy amikor el akarják érni a babaágy rácsait.
A fejlesztés megvalósulhat egyéni foglalkozás keretében, amelyre heti egy alkalommal kerül sor. A gyógypedagógiai fejlesztés abban az esetben indokolt, ha a gyermeknek egy vagy több fejlődési területen elmaradása van.
A fejlődési területek közé tartoznak:
- értelmi (kognitív) képességek
- nagymozgás, finommotorika, grafomotorika
- testséma
- érzékelés, észlelés
- szociális, érzelmi terület
- beszéd és kommunikáció
- önkiszolgálás.

A sikeres terápia feltétele a specialista magas szintű képzettsége és
a gyermekekhez való szeretetteli hozzáállása.
Gyógypedagógiai fejlesztés
Iskola előkészítő óráimon, online formában, nagy hangsúlyt fektetek a magabiztos iskolakezdéshez szükséges készségek és képességek fejlesztésére.
Főbb célok:
- nagymozgások rendezése, mozgáskoordináció harmonizálása, egyensúlyfejlesztés
- téri orientáció, lateralitás, testközépvonal keresztezés megerősítése
- figyelem és emlékezet fejlesztése
- vizuális észlelés, vizuo-motoros koordináció fejlesztése
- finommotoros és grafomotoros készségek fejlesztése: ceruzafogás, alakábrázolás, formamásolás
- nyelvi fejlettség, beszédpercepció fejlesztése
- mennyiségek, egyszerűbb matematikai műveletek elvégzésének elősegítése
Fejlesztő óráimon
Online formában törekszem a színes, változatos, gyermek érdeklődését felkeltő fejlesztő játékok, feladatok alkalmazására. Az óra eleje mindig beszélgetéssel indul, mikor a gyermek elmesélheti az őt foglalkoztató dolgokat, történéseket, pozitív- negatív élményeket. Ezzel is segítve őt a helyes kifejezőkészségre-, beszédre, színes szóhasználat elérésére. Minden órába beépítünk a gyermek hiányosságait segítő fejlesztő játékokat, melyeket a feladatok közé szoktunk betűzni. Fokozatosan törekszem a figyelem lekötésére, türelem növelésére, asztal mellett ülés egyre hosszabb ideig tartó kivitelezésére. Ezt a feladatok mennyiségével, nehézségével tudjuk alakítani. Minden foglalkozás komplex, tehát nem kizárólag az elmaradottabb területekre koncentrál, hanem az összes készség- képesség területre.
Egy óra tartalma vegyesen:
- kifejezőkészség segítése, beszélgetés, szókincsbővítés
- feladatlapok megoldása
- fejlesztő játékok alkalmazása
- egyszerűbb mozgásos feladatok kivitelezése.
Célom, hogy a gyermek észrevétlenül, vidáman tanuljon, fejlődjön és sikereket érjen el. A folyamatos pozitív megerősítés elengedhetetlen része a fejlesztésnek.
Egy alkalom időtartama 50 perc.
Egyeztetés e-mailben:
csmaya84@gmail.com vagy letelem.csmaya@gmail.com
EGYÉNI FEJLESZTÉS: A fejlesztés megvalósulhat egyéni foglalkozás keretében, amelyre heti egy alkalommal kerül sor. A gyógypedagógiai fejlesztés abban az esetben indokolt, ha a gyermeknek egy vagy több fejlődési területen elmaradása van.